Tuesday, June 1, 2010

Tonsillitis.....radang tonsil

coretan LeezaNM waktu 4:45 PM
Dah hampir 3 bulan sakit tekak...sakit kepala dan demam. Dah 4 x kali tukar antibiotik but still tak sembuh jugak. Sembuh le sekejap dlm seminggu then kena balik. Kalu pegi jumpa doktor then doktor kata ooooo...u punya tonsil dah bengkak...dah merah...dah menanah...u demam sebab infection dan jugak akan menyebabkan u sakit kepala jugak.

This week it's come again. Dah 2 hari suffer sakit kepala...sakit tekak...and badan rasa2 mcm deman.

Apa itu tonsil ??? Tonsil ini sebenarnya 2 kelenjar yg terdapat di bahagian kiri dan kanan rongga mulut (orafarinks) @ pangkal leher. Tugas tonsil adalah menahan serangan virus @ bakteria. Apabila ia mengalami radang @ inflamasi dan membengkak ianya boleh menyebabkan saluran penafasan tertutup @ terganggu. Bagi mereka2 yg mempunyai masalah jantung kebengkakan yg terlalulu besar boleh menyebabkan jantung tidak dapat menerima oksigen yg secukupnya. Bahaya tau...so jgn pandang remeh tau.

Last month...a week before aku nak kena pg ke BTN selama 5 hari my husband warded... because of tonsillitis... di Pusrawi Jln Tun Razak...mula2 tu kitaorg tak tahu pun dia kena radang tonsil ni. Weekend tu di ada jamboree bicycle di kulim. Balik dia demam teruk sgt... before this dia selalu demam... sakit kepala.. sakit tekak... dari ubat2 yg dia selalu ambik la... tp x penah di mention kat aku doktor sebut pasal radang tonsil ni. Bila dia warded... malam tu kebetulan masa aku kad doktor pakar teling, hidung dan tekak Hospital Pusrawi tu mai check my husband. Bila dia suh my hubby ni nganga dia pun terkejut...ayat tekeluar dr mulut " why u simpan sampai besar mcm ni... i don't expect besar mcm ni...". ooo...hati aku kata besar sgt ke doktor ni. Why before this tak dek doktor mention pun seserius ini... then doktor ni sambung... " u have to remove this... nanti dia akan tutup saluran penafasan u..." OMG sampai mcm tu sekali ke....
Hubby aku warded hari selasa ... Jumaat baru dia operate...sbb dia takut...hahahaha...aku rasa la... Operate kul 10... kul 5 ptg dah boleh minum air ais... Emmmm...teruknya...sakit beb... Suffernya my husband nak telan air tu... 2/3 kali dia try utk telan tp tak jadi..last...dia telan jugak...lepas minum tu skit2....dia batuk mak aiiii...kuar ketul2 darah...may be darah2 yg tinggal kat dalam kerongkong tu kan...ketarnya aku tolong tadah darah2 tu...gigil2 rasa mcm nak pitam. Pastu mulut dia rasa sakit...may be sbb masa operate tu diorg renggangkan mulut dia kan...so dia rasa lenguh la tu...aku tolong la lap2 kan darah2 yg kering kat lidah dia..sbb dia rasa tak selesa...walau pun takut...lap je lah....

Haaaaa... now husband dah ok... baru last week start keje. Yg tak oknya aku la... sakit lagi. hahahaha... mcm mana... nak operate jugak ke... oooo...tidak...selepas aku tengok husband suffer giler berani ke aku.... macam mana ni... hari ni mesti nak kena pegi klinik lagi... ambik ubat lain. Tukar antibiotik lagi... Tapi macam nak singgah ke klinik hormopati jugak kat Bangi tu. Aku suka gi klinik tu. Manalah tahu... nak diizinkan Allah kan. Ingat lagi dulu lepas keguguran anak pertama setahun tunggu...tak pregnant2 pun ....pastu gi situ...2 x ambik ubat...alhamdulilah...dapat anak la si ADLI tu. Segalanya dengan izin Allah la.

Tapi moral of the stories...jgn pandang ringan dengan radang tonsil ni tau...bahaya...ha.... Moga aku boleh pulih...tanpa perlu remove this tonsil...

2 komen:

ieYna said...

Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan akak..liza Allah selamatkan kamu.

LeezaNM said...

thanks ina...smlm x larat sgt nak pg klinik. Hari ni la pg...

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea