Showing posts with label Family. Show all posts
Showing posts with label Family. Show all posts

Wednesday, June 6, 2012

Dah Kawen pun My dear 'Kak Long'....

coretan LeezaNM waktu 12:23 AM 0 komen

Mak Sedara interframe jgk....





Kak Long ni anak abgku yg sulong...sepertimana closenya aku dgn abgku...seperti itu jugaklah closenya ank2 dia dgn aku dan seterusnya ank2 dia ngan dgn ank2ku.... Paling close dgn Kak Long semestinyalah the and only dotter.... sbb diorg sama ank tunggal pompuan... Qina mmg manja ngan Kak Long... Lagipun diawal perpindahan kitaorg kat Putrajaya..Kak Long la yang stay ngan aku utk jaga all my kids... TQ Kak Long... Jasa mu dikenang.

Masa kenduri aku jd mak andam...bukan sahaja pada pengantin...tp seluruh isi rumah yg memerlukan juru mekap...hahaahha...start kul 10....smpi la kul 1 tghari....hye...sakit2 smpi belakang ni ha.... Anyway hepi sgt....the more aku practice...lebih baiklah skill aku nanti.... Asalnya aku ni bukannya tahu apa2 pun pasal makeup...orang IT la katakan...sempoi punya hidup... but now...cam suka lak. Smpi cik abg pun dah berbunyi...ibu suka sgt pulak makeup2 ni hahahaha... nasib la kan... dulu x pandai dan x confident...sekrg da okey skit la...x la pandai mana pun.. tp oklah....

To Kak Long and Suami ( Ku Fitri Afzan)...
Cu doakan korang berbahgia sepanjang... dan sentiasa diberkati.

Sunday, May 23, 2010

Sepetang bersama....

coretan LeezaNM waktu 11:40 PM 2 komen

Gambar ni di ambil bulan lepas kalau x silap... antara gambar yg paling aku suka... Petang tu kitaorg pegi ke Bangi...bagi budak2 main taman...lama dah x pegi taman. Puas diorg main...sampai penat le ibu and kak long ( anak sedara aku...baby sitter diorg now) melayan diorg.

Lepas penat main...nak balik kitaorg abadikan kenangan petang tu dgn gambar ni. Anak2 ku yg tersayang...always ceria mcm ibu diorg jugak leeee...

Sunday, February 21, 2010

Menghadapi Karenah Anak Kecil.

coretan LeezaNM waktu 9:05 PM 0 komen
Stress...stress everyday...



Inilah Dilema yang melanda Leeza...Actually dah lama masalah ni but cuba atasi sendiri dengan pelbagai cara namun nampaknya Leeza perlu cari alternatif lain...



Everyday berhadapan dengan karenah anak-anak kecil ini sebenarnya memang cukup mencabar kesabaran. Nak2 pulak kalau hari cuti. Dari awal pagi diorg bangun...saat nak bagi mandi...dan seterusnya menghabiskan hari2 demi hari tu...tersangatlah tercabar tahap kesabaran seorg ibu dan ayah. Leeza tak tahu macam mana u all menghadapi tekanan sebegini... Sometime Leeza dengan hubby berpandangan sesama sendiri bila si kecik buat perangai...tersenyum...geleng kepala...sebab apa yang diorg seolah-olah memang cuba test parenting skill kiter...hehehehe....



Apatah lagi family Leeza dibarisi oleh 3 pahlawan yg mirip pahlawan melayu melaka...sbb asyik bersilat je...jap2 jadi atromen dan raksasa...jap2 kang bertukar pulok jadi power rangers dan raksasa...si gegirl yg sorang tu pulak mak ai...dia punya suara kalah ibu dia...kalu dia marah mcm dia pun stress sama...dia mewarisi segala perangai2 yg dipunyai oleh kekanda kesayangannya...kalau sekali tengok dengan rambut yang x berapa nak ada siapa sangka dia sebenarnya adalah Nur bukan Muhammad....



Apa yang menakutkan Leeza...Leeza selalu marah bila diorg buat perangai...(i lebih garang dr hubby k kalu ngan anak2 ni...). Sbb Leeza x nak diorg naik tocang...but...bad nya...diorg pun dah jadi segarang ibunya... Bila marah sesama diorg seme cara yg ibu diorg guna diorg apply... Oh tidak... x baguskan utk budak2 tu kan!!!! Tahu dah seme tu tak baik utk tumbesaran anak..tp kadang2 bila diuji dgn karenah anak2 kecil...tahap kesabaran boleh mencapai tahap maksimum...


Alahai Ibu...Macamman nak buat ni ekkk...Ibu kena pegi kelas psikologi anak2 kot...kui3x...ke kursus Motivasi !!!! hah...Jiwa kena mantap kan... I will....





I jumpa blog ni.....terdapat beberapa advise yg sgt2 i perlukan u all yang ada anak2 kecil juga boleh baca...nice....karenah anak degil dr blog Umie-Alisha

Monday, February 8, 2010

Abadikan Kenangan Bersama Tersayang....

coretan LeezaNM waktu 10:18 PM 0 komen
Hari ni agak bosan n membosankan...Dari pagi tadi keje Leeza mengupload data2 utk sistem baru ni....waaa...naik juling gak ni...baru selesai 5%...hehehehehe..Sambil2 tu carik2 hiburan di sana sini....sekali terjumpa halaman ini Artistic Album By Nicole. For those yg baru2 dapat baby...boleh abadikan kenangan bersama anak2 u all menggunakan cara yg begini...sweet sgt leeza rasa. Sebab once anak kiter dah meningkat dewasa umurnya we akan rindu keletah manjanya semasa dia kecil. Serious Leeza cakap. That is what I feel la....


Walaupun my kids masih kecil but Leeza dah start takut...takut kehilangan kemanjaan diorang...pelukan manja diorg ...ciuman diorg...Leeza mmg jenis yg suka cium2 my kids bila bersama dgn diorg...now my elder son dah 6 year old...tak lama lagi masuk sekolah rendah...Then Leeza akan merasakan perubahannya sedikit demi sedikit...itu yg Leeza takut...Macam mana ekkkk...I hope sgt all kemesraan antara I dan anak2 I tetap sama even diorg dah besar...I always pikir-pikir how???? How nak realisasikan my dream....Leeza rasa boleh tapi pasti ada caranya kan...For those yg telah berjaya boleh share dgn Leeza mcm mana kiter nak kekalkan kemesraan anak dgn kiter walaupun diorg dah boleh berdikari...

Cuba uol tgk album kat bawah ni...so sweet kan. Bagi cik mas dan kawan2 lain yg baru je menimang cahaya mata....mmg elok le sgt... may be x perlu la buat beriya-iya mcm kat blog tu...boleh buat dgn kreaviti tersendiri....




Wednesday, January 13, 2010

Anak oh anak ku....

coretan LeezaNM waktu 1:13 AM 3 komen
Leeza pening kepala seminggu dua ni memikirkan anak2 ku ni....sejak dari pindah rumah tempohari Leeza banyak keluar2 carik barang....sometime ader la bawak diorg sekali...tiap2 kali keluar nak mainan....adui....pening kepala di buatnya....sekali beli kena beli utk seme (4 org anak so sekali beli 4 mainan la....) minggu pertama pindah pegi alamanda...beli...tesco...beli....pasar borong pun depa bising jugak...nak mainan sbb ader org jual....waaaa......letihnya rasa...kalu tak beli mengamuk kat situ...kalu sorang boleh handle lagi....tapi kalu dah empat2 ngamuk kat situ tak daya lah ibu nak menolak....so nak tak nak have to....

Kemudian...musim masuk sekolah pulak...ADLI (my 1st son) dia ni rupanya tak suka sekolah sbb tadika lama dulu selalu bagi homework dan banyak pulak tu...before this dia tak penah merungut tapi bila nak masuk sekolah semula dia cakap tak nak sekolah...terkejut la ...sbb sepanjang tahun lepas dia tak ada problem...pegi sekolah...buat homework...bila Leeza tanya2 rupanya dia kata sekolah lama banyak kerja. So Leeza pun kata ini sekolah baru dan tak ada la banyak kerja sangat....pastu dia mintak mainan kalu dia pegi sekolah.....mak aiiii....zaman Leeza dulu nak mintak beli duit beli gula2 pun takut....Adik dia Izzuddin pun sama tak nak sekolah jugak. Nangis2...so terpaksa lagi Leeza janji pegi sekolah then ibu beli mainan....beli lagi....Izzuddin pulak tiap2 hari nangis....dah tak ada cara lain lagi nak pujuk...disbbkan dia nak satu kete control ni ntah apa namanya....so Leeza buat another promise if u go to school and u are not crying.....i will buy...so dah 2 hari dia tak nangis lagi...so it mean i kena beli lagi.....

Macam mana nak buat ekkkk....nak pilih mainan pun satu hal jugak...anak Leeza 3 lelaki so kena beli yg tahan lasak sikit....sbb kalu beli yg murah cepat sangat la rosak...sometime tak sampai satu hari...tapi kalau beli yg mahal emmmm....kenalah sediakan budget yg lebih. ADLI tu ok skit sbb bila dia nak something...then kalu mahal sgt Leeza cakap mahal...then dia paham and boleh la tukar2....tapi kalu si IMAN (3rd) tu you cakap la apa pun....dia melalak-lalak la nak jugak. selagi tak dapat....

Hari ni nak kena pegi beli CD pulak....nak CD DORA The Explorer......bulan ni memang senak perut sikit la jawabnya.....apa nak buat.....u all tangani masalah ni macamana yea....Ibu zaman moden ni macam2 cabaran kan terutama yg tinggal di bandar ni....kalau anak2 dah sekolah nanti lain pulak ceriteranya...hahahaha....

Tuesday, January 5, 2010

Pindah Rumah.....

coretan LeezaNM waktu 5:36 PM 4 komen
Akhirnya...hari ni masuk keje....hehehe...lamanya cuti beb...dari 24/12...28/12 cuti tapi masuk sat petang tu ader urgent meeting, then sambung 29/12 sampai 31/12....then sambung lagi 04/01/2010-05/01/2010...

Panjangkan cuti leeza kali ni...memang panjang giler....seme gara -gara pindah rumah. So now leeza jugak dah jadi warga Putrajaya...Hujung bulan Novermber 2009 dapat kuaters baru di persisnt 11C/2 ...27/12/2009 leeza pindah masuk. Sampai ke hari belum selesai lagi mengemas barang2 tapi secara keseluruhannya ok la....banyak lagi la yang leeza kena beli....sebab banyak perabut yg tak dibawa....so kena prepare sikit2 la....

Nanti leeza updatekan gambar rumah baru leeza untuk u all k.....

Wednesday, November 25, 2009

Membaca itu juga satu cara mencari ketenangan jiwa....

coretan LeezaNM waktu 6:47 PM 0 komen
Leeza ni sememangnya dari dulu lagi tak gemar sangat membaca. Dulu waktu belajar pun macam tu jugak... Tapi masa belajar dulu Leeza paksa diri baca buku akhirnya berjaya tapi hanya boleh membaca pada waktu dan ketika tertentu sahaja.

Bila kiter menghadapi pelbagai dugaan dalam menempuhi kehidupan ini...Leeza rasa membaca juga boleh buat diri kiter tenang dan lupakan seketika masalah yang sedang kiter alami...Just to share all of you friend Leeza baru je start membaca dan buku yang Leeza baca adalah buku ni...



Buku ini membincangkan isu2 dalam rumah tangga secara realistik. Buku ni dah lama keluar sebenarnya. Dah ada AKU TERIMA NIKAHNYA 2 pun...tapi nak buat macam mana masa tu tak jumpa. Baru sekarang terjumpakan. Baik untuk dibaca oleh isteri2 dan juga suami. Tapi masa baca tu bukakan keseluruhan untuk menerima point yg dinyatakan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil ini sebagai satu ilmu rumahtangga. Kemungkinan situasi rumahtangga kiter adalah berbeza dengan penulis tapi sekiranya kiter paham tentang tanggungjawab dan peranan kiter seperti yang cuba disampaikan penulis Insya-Allah pengisian yang terdapat buku ini amat berguna sekali. Buku ini juga menekan peranan keibubapaan dan cabarannya...carilah bahagia itu jika ianya telah berlalu selagi belum terlambat. Baikilah kesilapan lalu tanpa menoleh kebelakang dan tanpa menuding jari mencari salah siapa. Terima kasih kepada penulis sangat2...Leeza akan beli buku yang AKU TERIMA NIKAHNYA 2 pulak ....hehehehe....KALAU ADA CINTA...SEMEMANGNYA INDAH... JADI TANAMLAH KECINTAAN YANG TINGGI KEPADA ALLAH SWT...PASTINYA KITA AKAN MERASAKAN KEINDAHAN KEHIDUPAN INI WALAUPUN IANYA BERLIKU....

Lepas baca baca buku terus dapat semangat nak membaca...selain dari tambah ilmu di dada tapi ianya juga satu terapi jiwa....hahahaha...bagi Leeza la....you all seme tak tahu lah...tapi untuk tahap umur sekarang Leeza tak mau la lagi baca novel cinta sebab sekarang nak fokus on ilmu kehidupan, kekeluargaan, kewangan dan keagamaan... ilmu2 inilah yang Leeza rasanya penting sebab kehidupan akan mendatang kian mencabar. Untuk beramal kenalah berilmukan so I kena cari macam2 ilmulah ni....

Tuesday, September 1, 2009

Batal Posa Aku..Tak Guna Betoi.....

coretan LeezaNM waktu 1:47 AM 3 komen
Actually peristiwa sedih dan sadis ini telah berlaku pada minggu lepas...hari selasa ...jam 4.00ptg...Dah 3 minggu asyik tak sihat je...then hari selasa tu...demam yg agak tidak dapat dibendung lagi penderitaannya...maka kul 3ptg tu ambik keputusan balik (cuti 1/2 day). On the way back tu singgah le poliklinik **** (nama tak boleh di dedahkan sbb kot2 doktor tu terbaca...hahaha)

Sampai kat klinik, patient tak le ramai. Tunggu jap je dah masuk. Masuk je mcm biasa Dr : ...kenapa ????
$ : demam.....le...(dgn muka sedih sgt)
Dr : puasa tak ?
$ : puasa....
(Dr tu tak jd nak check suhu dgn thermometer...check dgn alat yg check kat telinga tu apa ke namanya ntah)
Dr : ha demam le ni...
$ : dah 3 weeks ni DR tak ok2....
Dr : sakit tekak ?
$ : tak
Dr : Sakit2 badan ?
$ : ye
Dr : Nak buat test H1n1 tak ?
$ : buat je la...nak compem yg i ni selamat ke tak

Dr tu pun pakaikan leeza topeng tu....(dalam hati confius tul...apa la yg Dr ni nak buat ekkk....)

Dr : Tahan sikit ye...nak ambik sel hidung skit....!!!!!

Korang tahu apa Dr tu dah buat....!!!! Dia korek hidung leeza laaaaa....Dua2 belah sampai mengalir air mata kasih leeza menahan kesakitan...huhuhu....masa tu tak teringat langsung beb yg apa Dr tu buat adalah sebahagian dr korek hidung...

Balik umah terus berselimut. Hubby balik kul 5...dia kuar balik pg beli makan n ambik anak...leeza masak nasik je....lepas sembahyang...sambung baring....masa bukak puasa sampai...leeza pun berbuka mcm biasa ....pastu makan ubat...sembahyang maghrib terus tido....

pegi kerja esok nya...berciter2 la kat eta...smlm buat test H1N1 ni...dgn excited giler nya ...citer la macam mana Dr tu buat...sekali baru teringat laaa.....batai la posa aku!!!!! Waaaaaaa.....pasaipa la buleh jadi laguni....masa dia nak check demam dia tanya....awat masa dia nak buat test tu dia tak pikiaq yg korek hidung aku tu membataikan posa aku....geramnya.....huhuhu...dah rugi satu hari tau...(apa nak buat segalanya dah tersurat...)minggu depan kena cuti lagi biler time bendera merah berkibar....tambah lagi...hai nasib le labu....

Moralnya : Jgn tunggu Dr tanya kiter ...kiter tanya la Dr dulu...boleh ke????

Patut tak aku pi marah Dr tu ha....apa pendapat korang...atau aku saman dia diatas kerugian yg aku tanggung ni..tolong bagi pendapat....walau bagaimana pun settelah 3 hari makan ubat yg diberi sakit telah sembuh alhamdulillah dgn izin Allah.

Thursday, March 5, 2009

Aktiviti Hari Minggu...

coretan LeezaNM waktu 7:53 PM 0 komen



Minggu lepas bawak anak2 pegi main kat taman di bdr tasik permaisuri, bdr tun razak, cheras ...setelah lama tak bawak anak2 pegi main2 kat taman. Kat taman bdr tasik permaisuri tu mmg tempat favorite kalu bawak anak2 keluar main. Sempat tempat tu best la....teduh...playgroud dia pun besar...ada tasik...ada track utk joging...
Anak2 I ni senang... bawak pi taman n tesco je...diorag dah very happy dah... That day...first pegi breakfast...then pegi main kat taman...lepas dah penat...pegi tesco extra kat cheras tu pulak....lepas beli2 barang...kitaorg makan...anak2 main lagi kat playground yg berbayar kat tesco...sampai puas lah diorg main...baru kitaorg balik. Sampai rumah...seme dah mengantuk...

Happy sangat bila tengok anak happy...hubby busy bukan senang nak dapat keluar sama macam ni...

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea