Wednesday, February 4, 2015

Semangat ku berkobar-kobar

coretan LeezaNM waktu 7:11 PM
Assalamualaikum.

Pagi-pagi ini terbaca nukilan yang sangat-sangat menbangkitkan semangatku.
Banyak ilmu kewangan yang boleh aku ambil di website ini. Kedudukan kewangan akumemang ditahap kritikal sejak beberapa tahun lalu lagi. Namun bila aku baca2 pengalaman-pengalaman mereka2 yg telah berjaya keluar dari kemelut kewangan meruncing ini... aku kembali yakin bahawa aku mampu mengatasi dan mengubahnya.

Sejak bersama-sama group saya banyak belajar cara-cara mengurus kewangan dengan lebih bijak. Terlalu banyak kesilapan-kesilapan lampau yang membuatkan masalah kewangan semakin meruncing.

Walaupun telah beberapa tahun aku mengemudikan kewangan keluarga bersendirian dengan liku dan cabaran yang tak dapat aku gambarkan. Namun mulai hari ini aku yakin aku mampu mengatasinya.
Jika penulis di blog ini ( klik disini) mampu melangsaikan hutangnya RM52000.00 selama 5 tahun. Aku mungkin perlukan lebih masa hehehehe...sebab hutang aku lebih dari itu... dan aku perlu langsaikannya alone.
Berkat mewarisi kesabaran ibuku...dan kegigihan arwah ayah yg mengalir dalam tubuh ni... Rasanya dengan yakin 100% aku mampu lakukannya (tarik nafas dalam2 sambil set kata2 ni di otak...pahat dalam2...dgn bold character kikikiki)

Berapa lama aku perlukannya ? Utk masa sekarang aku tetapkan 10 tahun dulu sasaranya. Hutang aku 3 kali ganda penulis tu... dan kakitangan yg akan menggerakkan misi ini i'm alone. Rasanya masa itu agak relevan kan. Aku mulakan dengan mendetailkan perbelanjaan bulanan. Kenal pasti lebihan @ kumpul sebanyak mungkin lebihan perbelanjaan yg boleh dijimatkan... dan penjimatan itu akan aku gunakan utk 2 perkara.

1. Simpanan kecemasan. 
2. Pembayaran hutangggggg.

Apa yang penting untuk capai matlamat ini. Displin cara berbelanja. Mesti jugak bijak dalam berbelanja.
u can do it!!! caiyok...caiyok...



0 komen:

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea