Tuesday, July 27, 2010

Isu Sijil Halal Kopitiam...

coretan Leeza NM waktu 7:27 PM
Ini isu berat sebenarnya. SEBAB soal halal haram makanan kiter menetukan pembentukan darah daging kiter yg menetukan bagaimana jadinya kiter ini nanti. Topik hari ini sebenarnya nak ditulis semalam tapi tak berkesempatan. So aku utarakan hari ini.

Utk peringatan diri aku sendiri dan seluruh umat islam di Malaysia khususnya..tolonglah perihatin bab ini. Penat2 kiter carik rezeki halal setiap hari utk keluarga tp bila sampai bab ini kiter pandang sepi. Aku terdetik utk suarakan isu ni sebab pagi kelmarin otw ke ofis terdegar di berita radio Pemilik Kopitiam kata sbb diorang tak dapatkan sijil halal JAKIM kerana prosedurnya susah. Aku rasa memang sepatutnya prosedurnya susah sbb ianya berkaitan hukum. So memang sepatutnya pihak JAKIM perlu tahu detail tentang setiap bahan-bahan yg digunakan...kalu itu yg dikatakan menyusahkan pihak KOPITIAM maka mereka memang tak paham kenapa perlu pengiktirafan HALAL itu pada kiter umat islam.

Malangnya ramai je masyarakat islam yg masih berkunjung ke tempat seumpama KOPITIAM ini walaupun tiada SIJIL HALALnya. Soal KOPITIAM tidak ada sijil halal itu soal mereka tapi PERSOALANNYA bila kiter dah tahu ia tidak ada sijil HALAL tapi kiter masih juga berkunjung ke situ. Sedarlah yg salahnya bukanlah KOPITIAM mahu pun JAKIM tapi kiter sendiri yg mengharamkan rezeki yg pada mula halal... Banyak lagi tempat-tempat halal lain yang boleh kiter pergi. Jangan sampai bila jumpa kaki katak atau yang seumpama dengannya then baru kiter nak bising...nak muntah...nak trauma...

Dipasaran sekarang dah banyak pilihan barangan yg terang lagi nyata dikeluarkan oleh orang muslim. Maka utamakanlah yg dijamin halalnya. Tidak ada alasan. Kesedaran itu perlu ada... perubahan perlu dilakukan... fikir... fikirkanlah... Bak kata seorang penceramah bila iman ada di dada segalanya jadi mudah.. so....

2 komen:

SyAmSuL AnUaR said...

Logo Halal mmg penting...sepatunya kerajaan kene tegas bab mcm ni..
Saya Suka Cara Kamu Berfikir

lee-za said...

kerajaan kena tegas...kiter jugak kena tegas dgn diri kiter...jgn jdkan kelemahan kerajaan sebagai kelemahan kiter jugak kan. Sbb yg akan mudaratnya adalah kiter. Jadi ada baiknya kiter beringat-ingat sesama kiter...

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea