Wednesday, December 18, 2013

Penting ke Omega 3 tu ???

coretan Leeza NM waktu 6:32 PM
Hari ini nak bercerita tentang Omega 3 bersempena PROMOSI OMEGA GUARD SHAKLEE bln ini. Ramai yg bercakap Omega 3 ni penting..utk kuruslah, utk jantung lah... dan bla...bla...bla...

Jom Leeza citer skit apa sebenarnya OMEGA 3 ni... betul ke...OMEGA 3 ni bagus... Perlu ke kiter ambik OMEGA 3 ni...

APAKAH OMEGA TIGA ?

Banyak produk-produk di pasaran yang claim produk mereka mengandungi OMEGA 3. Biasanya banyak pada produk yang dikonsum oleh anak-anak dan juga pesakit kolesterol tinggi. Apakah sebenarnya OMEGA 3 itu?

Omega 3 merupakan salah satu jenis asid lemak yang sangat diperlukankan oleh tubuh. Sayangnya, tubuh tidak dapat menghasilkan sendiri lemak ini.  Lemak jenis ini hanya boleh didapati melalui makanan.

Para ahli gizi menyatakan bahwa tubuh memerlukan sekitar 300 mg Omega 3 per harinya. Omega 3 sebahagian besar dapat ditemukan pada ikan-ikan seperti ikan Salmon, ikan Tuna, ikan air tawar, Makerel, Hering, ikan Tenggiri, dan ikan sarden (ikan Lemuru).

Selain itu, Omega 3 dapat ditemukan pula pada makanan yang berasal dari tumbuhan seperti minyak dari Raps, kacang Kenari, Walnuts, Alpukat, Bayam, minyak Canola, dan kacang Kedelai.

APA KEBAIKAN OMEGA 3

Apa Manfaat Omega 3?


Dalam Omega 3 itu sendiri terdapat komponen-komponen zat penting yang penting bagi tubuh seperti DHA (Docosahexaenoic acid), EPA (Eicosapentaenoic acid), dan LNA (Linolenic acid). DHA dan EPA boleh didapati pada ikan-ikan manakala LNA pada tumbuh-tumbuhan termasuk sayuran yang berwarna hijau.

Masing-masing komponen memiliki fungsi yang berbeza dalam tubuh. DHA berfungsi sebagai jaringan pembungkus saraf yang berperanan dalam melancarkan perintah saraf dan mengantarkan rangsangan saraf ke otak.

EPA berfungsi dalam membantu pembentukan sel-sel darah dan jantung, menyihatkan sistem peredaran darah dengan melancarkan sirkulasi darah dan LNA berperan dalam menghasilkan energi dari makanan yang dikonsums dan kemudian membawanya ke sel-sel tubuh yang memerlukannya.

Secara umum, Omega 3 bermanfaat bagi pertumbuhan sel otak, organ penglihatan dan tulang, serta menjaga sel-sel pembuluh darah dan jantung tetap sihat. Omega 3 sangat penting bagi perkembangan sel-sel otak karena 40% asam lemak di otak terdiri atas asam lemak Omega 3.

Omega 3 ini sangat dibutuhkan dalam membantu pertumbuhan dan perkembangan sel-sel saraf otak agar optimal terutama pada anak-anak sampai sekitar usia 5 tahun mengingat pertumbuhan otak anak yang cepat dan pesat pada masa tersebut.

Omega 3 bahkan tetap dibutuhkan sampai usia dewasa. Kurangnya kadar Omega 3 akan membuat sel saraf di otak kekurangan energi untuk proses perkembangan otak sehingga dapat mengganggu kerja dan fungsi otak seperti hilangnya daya ingat dan penurunan fungsi otak lainnya secara drastis.

Tidak hanya untuk otak, Omega 3 juga memegang peranan penting bagi organ penglihatan dan tulang. Sekitar 60% retina pada mata dibentuk dari Omega 3. Kekurangan Omega 3 dapat mengakibatkan mata menjadi kabur. Omega 3 juga baik untuk tulang kerana di dalam Omega 3 juga mengandungi kalsium.

Pada saat janin, Omega 3 diperlukan untuk membentuk sel-sel pembuluh darah dan jantung. Pada orang dewasa, Omega 3 membantu dalam menyihatkan darah dan mekanisme kerja pembuluh darah serta jantung.

Dengan megambil Omega 3, tubuh akan dibantu dalam menurunkan kadar trigliserida dan LDL dalam darah sehingga mengurangi penimbunan lemak darah yang tidak baik pada saluran darah yang memicu aterosklerosis dan tekanan darah tinggi. Risiko seperti stroke dan penyakit jantung pun dapat dihindari.

Pada orang lansia, Omega 3 dapat membantu mengatasi penyakit peradangan persendian. Manfaat lain dari Omega 3 ialah kemampuannya dalam menjaga dan mempertahankan kesehatan kulit.


0 komen:

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea