Monday, May 11, 2009

Masak Lemak Ketam....

coretan Leeza NM waktu 8:58 PM
Text Color
Jadi ISTERI..IBU...ni...macam mende kena pikirkan...dari mende2 yang besar2 mende sampailah ke kecik2 mende....emmm...salah satu perkara yg merunsingkan saya everyday...apa nak masak hari ni???? soalan ni taklah susah sgt nak jawab kan....tp if everyday i have to find the answer for this question...sakit kipala oooo....mau pikir maaaa....


Setiap hari bila mai keje....by tengahari mula la tension pikir....wht to cook...utk makan malam ni...Nak masak yg simple but sedap dimakan....disukai oleh suami dan anak2...dan diriku jugak lah....


So petang smlm cari2 resepi kat internet namun tak dek satu pun yg berkenan di hati...emmm... balik singgah kedai beli barang basah....baru pikir lagi apa nak masak....bukak punya bukak tong ikan....sotong...udang...pikir2 lagi....last2 nampak ketam....emmm...ok masak ketam lah... MASAK LEMAK KETAM....resepi sendiri hehehehe...pastu ambik ikan utk goreng...and kat rumah ader sayur blh buat sayur campur...complete....


Balik umah lepas maghrib baru masak...9.00mlm baru blh makan...hubby nak pegi keje...lepas makan kemas2 umah yg dah makan tongkang pecah tu....then tido.....hari ni bangun pi keje....and just now pikir lagi wht to cook for tonight again!!!! waaaa.....


Apa2 pun nak kongsi resepi MASAK LEMAK KETAM smlm. Masak lemak ni....ader mcm2 cara...tapi ini cara saya yg simple je....cubalah kalu nak cuba....

Gambar ini adalah hiasan semata2...diambik dr

http://www.friedchillies.com/index.php/articles/detail/masak-lemak-ketam/



(utk 2 org makan yg berselera sederhana k....)


Bahan:

Ketam 3 ekor

Serai 1 btg (diketuk)

Daun kunyit 2 helai (dihiris nipis mcm buat rendang)

Bawang besar 1/2 biji

Cili padi 10 biji (ikut keperluan nak sepedas mana ye...)

Santan 1 1/2 biji kelapa

Kunyit (nak sedap gunalah kunyit hidup, kalu tak dek pakai je serbuk kunyit...)

Garam (secukup rasa)

Asam keping (ni pun secukup rasa)


Cara:

Blend Cili + bawang.

Masukkan bahan2 yg di blend ke dalam periuk dan masukkan ketam, daun kunyit, serai, asam keping dan serbuk kunyit . Panaskan dgn apinya yg sederhana sehingga ketam tu masak. Kemudian masukkan santan dan garam. Kacau sehingga mendidih supaya santan tidak berbiji. Jangan terlalu lama kalu tak nanti pecah minyak nanti tak sedap. Bila dah mendidih tutup api. Sedia utk dihidangkan.



Ok....simple je kan. Nanti kiter syer lagi apa2 resepi yg kiter selalu masak la...Bye.


0 komen:

 

My name is Leeza NM Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea